26. července 2004
I když na fotkách "před nákupem" vypadaly pneumaiky použitelně, v terénu a bahně mi už takovou radost nedělaly. Po asi měsíčním pátrání po pneumatikách s šípovým vzorem v rozměru 215/100 R15 (resp. 8,40×15) jsem dospěl k nejhrubšímu vzoru tohoto rozměru, kterým byly stejné pneumatiky, které na UAZu byly. Auto tedy dostalo nové pneumatiky.







30. října 2004
Společně s ošetřením části rámu a černých dílů na zadním čele, jsem se pustil do nátěru disků všech pěti kol do očištění a ošetření bubnů kol. Původně byla kola nasříkaná bílou vypalovanou barvou, což se k Maximovi moc nehodilo, tak jsem je přetřel na černo. Podle mého názoru to Maximovi výrazně prospělo.



















24. prosince 2005
Nastal okamžik, kdy ani kombinace samosvorných diferenciálů v obou nápravách a relativně hrubého vzorku na všech čtyřech kolech nepomohla k tomu, abych v cca 25 cm sněhu mohl jezdit do výše umístěných míst, kam běžně potřebuji. Na řadu tedy přišly sněhové řetězy z Pragy V3S, které jsem si před cca deseti lety nechal zkrátit na Wranglera, ale nikdy jsem je na něm nepoužil. Po výměně zámků za modernizované provedení a nasazení řetězů na zadní kola se ale boční řetěz dotýkal listových per. Následovala tedy výměna zadních kol za užší 16" kola z GAZ-69, na kterých řetezy seděly mnohem lépe a nechytaly o pera. Užší kola a hrubý řetěz (i když jen na zadních kolech) pak dovoloval jezdit kamkoliv.











11. února 2006
Moje touha po kompletní sadě 16" kol z GAZ-69 s pneumatikami NT6 v rozměru 6.50-16, abych na ně mohl nasadit řetězy a vyjet do sněhu, byla tak velká, že jsem se rozhodl o ruční vyzutí původního zimního pláště z disku a nazutí postarší NT6. Automobilový plášť jsem dělal poprvé a taky (doufám) naposledy. Naštěstí se mi to povedlo napoprvé bez ublížení duši. S nářadím, které jsem měl ale k dispozici, to byl ale podle mého názoru nadlidský výkon :-).












 


4. října 2008
Pneumatiky, které by svým dezénem vyhovovaly pro moje použití v terénu a zároveň by rozměrem odpovídaly pro UAZ, je prakticky nemožné sehnat. Současné off-road pneumatiky mají většinou 75% snížení profilu, což u šířky 215 mm určené pro UAZ výrazně sníží světlost vozu. Rozhodl jsem se tedy k úpravě jedné sady originálních 15" disků UAZ tak, aby na ně bylo možné nasadit širší pneumatiky a zároveň aby nepřekážely v blatnících. Disky jsem nechal rozlisovat a opět svařit s otočeným ráfkem. Výsledek je o cca 50 mm vysunutý disk z blatníku, což dovoluje použití např. 31" pneumatik bez zadrhávání o listová pera nebo o teleskopické tlumiče (i se současnými pneumatikami mi kola berou o přední tlumiče). Před osazením této sady kol však bude třeba vyměnit listová pera a tím malinko oodálit karoserii od náprav - to budou následující aktivity. Společně s nástřikem otočených disků jsem nechal opískovat 6 kusů 16" disků GAZ. Dva z nich jsou už obuté do NT6 a přijdou na GAZ-704 místo stávajících 15" kol a čtyři v brzské budoucnosti osadím zemědělským šípem 7.50-16 a budu je používat v zimě do hlubokého sněhu. Tato 16" sada taky bude jediná, na kterou budu moci nasadit moje řetězy.







   


29. listopadu 2008
S blíží se zimou jsem koupil výše zmíněné pláště 7.50-16 s traktorovým šípem a zkompletoval si sadu 16" kol na zimu. Pláště to jsou HORSCH TS-08, vyráběné pro německé zemědělské stroje v České republice firmou Mitas. Od tohoto záběrového a relativně úzkého pláště jsem očekával lepší průchodnost hlubokým sněhem. V polovině listopadu jsem celá kola převezl z pneuservisu domů a říkal si, že je vůbec nenasadím, pokud nebude minimálně 20 cm sněhu. Jaké bylo však moje rozčarování, když UAZ s již dosti ojetými Truck 2000 se odmítal pohybovat do kopce na směsi bláta a rozbředlého sněhu. Rozhodnutí nasadit nově připravená 16" kola na sebe nenechalo dlouho čekat. Výsledek nejde popsat slovy - to se musí zažít! Tento šíp si kdykoliv a kdekoliv prohrábne cokoliv až na tvrdý podklad a posunuje auto dopředu. Kdo někdy jezdil s lesním traktorem s uzávěrkama, tak si dovede představit i toto :-)). Teď se už jen obávám, že se nebudu chtít vrátit k jakýmkoliv aspoň trochu silničním plášťům. Jízda na mokrém asfaltu ale není nic příjemného. Rychlost 50 km/h na těchto gumách je opravdu stop, i když jsem zkusil i 75 km/h... Poslední dvě fotky ukazují rozdíl pravých a levých plášťů po demontáži z auta po čtyřech letech používání. Všechna čtyři kola byla po celou dobu na stejných místech, ale pravá kola jsou o poznání více sjeté. Že by vliv špatných krajnic?



















19. června 2010
Otočené disky se konečně dočkaly svých nových pneumatik. Po dlouhém zvažování, jaký protektor pořídit, jestli Pneus Ovada T3 nebo Black Star Mud-Max FC, jsem se nakonec rozhodl pro pneumatiky nové - Silverstone s dezénem MT-117 Xtreme. Rozměr 215/90 R15 dlouhodobě nemá svůj ekvivalent v moderních off-road pláštích, tak jsem zvolil 31×10.50 R15 s tím, že otočené disky a nová listová pera dovolí tento rozměr pneumatik použít i na UAZu. Pneumatika je mírně větší jak původní rozměr, ale na autě to po výměně per ničemu vadit nebude. Následující fotky ukazují jen test těchto kol, k montáži dojde až po revitalizaci Maximových podvozkových částí.















20. listopadu 2010
Po realizaci výměny listových per s mírným oddálením náprav od rámu následovala dlouho očekávaná montáž nových 31" kol, resp. pneumatik 31×10.50 R15 osazených na otočených discích UAZ. Bál jsem se, že v extrémních podmínkách se kola budou dotýkat lemů blatníků, ale test maximálního křížení při maximálním rejdu dopadl pozitivně - všude je dostatek místa.