2. dubna 2005
Po delším shánění jsem se stal majitelem dvou muft (manuálních odpojovačů nábojů kol přední nápravy). Před časem jsem hledal, kde by se daly tyto mufty koupit, ale nabídka či schopnost prodejců v ČR je natolik nízká, že jsem se dal cestou koupě v Rusku. Zvolil jsem mufty od firmy СТЭЛМ, na které mám dobré reference. Známý mi je před časem přivezl do ČR. Po drobných úpravách, které spočívaly v tom, že jsem zakontroval matku, která drží celou muftu vcelku, a zakápnutí tohoto spoje barvou, jsem je nainstaloval na Maxima.























6. srpna 2005
Konečně nastal dlouho očekávaný víkend, kdy jsem se pustil s kamarády do montáže uzávěrek (resp. výměnu originálních diferenciálů za samosvorné). Před samotnou montáží jsem měl několik dobrých rad od kamaráda z Estonska, který je už montoval na svůj UAZ, takže jsem věděl, na co se soustředit, nicméně se objevilo několik dalších "oříšků". Protože jsem si pořídil dvě uzávěrky, celá operace spočívala v demontáži obou náprav, vyjmutí původních diferenciálů, nahrazení novými samosvornými a v montáži na auto. Nejdůležitější je však vymezení vůle mezi hruškou a talířovým kolem, a protože se u UAZu jedná o půlenou skříň diferenciálu, velmi důležité je také vymezení správné vůle mezi oběma ložisky diferenciálu. Vymezení vůlí se provádí podložkami o tloušťce 0,5 mm. Nám se na každé nápravě podařilo usazení vždy na druhý pokus u každého ložiska, což byl vcelku dobrý výsledek. Mezi nestandardní úpravy samosvorného diferenciálu patřila nutnost vyvrtat větší díry na šrouby k upevnění talířového kola, vybroušení zářezů pro packy stahováku pod ložisky, aby je bylo možné stahovat a vkládat pod ně vymezovací podložky a u jednoho diferenciálu bylo třeba přebrousit styčné plochy obou půlek obalu tak, aby na sebe seděly (vždyť je to jen ruský výrobek). Práci nám malinko zkompilovaly zarezlé spoje brzdových hadic a trubek. Při povolování jednoho spoje pomocí hořáku autogenu nám praskla brzdová hadice spojující rozvod na zadní nápravě s rozvodem na rámu, tak jsem pak musel projet půl okresu, než jsme u jednoho kamaráda takovou hadici našli. Po 8 hodinách jsme ale vše dodělali a výsledek je víc než fantastický! Fotky úpravy jsou v pořadí, jak jsem je pořídil. Moc jich není, protože jsem měl většinou ruce od oleje a bylo mi líto do nich brát foťák. Nebo při zvedání nápravy do výšky jednoho metru a přitahování třmenů na nějaké focení moc nemyslíte. Po kompletaci následovalo malé testování. Šikmý přejezd asi 1,5 vysoké meze nedělal Maximovi sebemenší problém ani na zpátečku. Při přejíždění překážky vůbec nepoznáte bod, kdy se auto dostane do maximálního zkřížení a pokračuje stejnou rychlostí dál. Při svižnějším rozjezdu na štěrku hrabou všechna čtyři kola stejně. V zatáčkách se auto chová absolutně stejně jako s původními diferenciály. V neděli jsem testoval stoupavost na mokré trávě a musím říct, že jsem měl spíš pocit, jako bych řídíl pásák :-)).



























2. února 2013
Mnohokrát jsem slyšel o ukroucených poloosách na UAZech s kombinací dieselového motoru s ohromným kroutícím momentem a velkých nebo hrubých pneumatik. Byl jsem od počátku hlavním adeptem na tuto zkušenost, ale musel jsem si počkat 10 let, než se mi to skutečně přihodilo. Přesněji se to přihodilo 27. prosince 2012 při přemisťování větví chycených do navijáku. Nejprve to nevydržel homokinetický kloub, který se zlomil, rozpadl, zasekl a následně se ukroutila poloosa uvnitř samosvorného diferenciálu. To vše asi na 5-ti metrech. Byla to rychlá záležitost... Nákup nových poloos byl otázkou jendoho dne, ale po demontáži náboje a zjištění, že část poloosy je uvnitř samosvoru bylo třeba naplánovat kompletní rozborku přední nápravy. Ta proběhla uplynulý víkend. Vyměnil jsem preventivně obě poloosy, propláchl celou nápravu a zbavil ji tak třísek po rozdrcené poloose, zkontroloval samosvor (je jak nový) a zase všechno složil s novými náplněmi. Při této příležitosti jsem také vyměnil přední kardan, který už měl na drážkách velké vůle a svým vyosením v rychlosti nad 40 km/h vibroval celým autem.