15. března 2009
S plánovaným přechodem na 31" kola na otočených 15" discích je také nutné oddálit karoserii od náprav. Kromě nových listových per, která jsou už nachystaná, jsem se rozhodl o prodloužení houpaček per a pro podložku mezi perem a nápravou. Vše se bude ladit za pochodu, ale už nyní jsem se dal do přípravy komponent. Jako první půjde na řadu zadní náprava a podle ní se pak rozhodnu, jak postupovat na přední.











19. listopadu 2010
Dlouho připravovanou výměnu listových per jsem nakonec provedl jen s minimální pomocí při extrémních situacích sám. Travalo mi to asi 6 hodin čistého času a docela jsem se u toho nadřel. Bohužel jsem ale neměl čas (ani čisté ruce) na pořizování fotek. Na zadní nápravu přišla devítilistá pera místo sedmilistých, na přední nápravu přišla osmilistá, ale s centrimetrovou podložkou mezi perem a nápravou, na obou nápravách došlo k výměně houpaček za delší (cca o 40 mm) a ve všech závěsech jsem povyměňoval gumové vložky. Všechny tyto změny vedly k oddálení karoserie od země o 75 mm na zadní nápravě a o 40 mm na přední nápravě. Větší efekt na zadní nápravě přikládám jiným perům a výrazně horší kvalitě původních gumových vložek v závěsech zadních per. Další krok bude ještě v přidání podložek pod pero přední nápravy nebo přidání listů do předních per, aby Maxim s poměrně těžkým dieselovým motorem stál absolutně rovně. K tomu ale budu potřebovat třmeny per z UAZ-452, které nyní sháním.



















11. září 2011
Při posledním absolvování prohlídky STK se technikům na lince nelíbil jeden zadní tlumič pérování, tak jsem se rozhodl oba zadní tlumiče vyměnit. Jeden z důvodů byl také ten, že se chystám přední nápravu oddálit od listovýh per a tak budu potřebovat prodloužit i přední tlumiče. Použiji tedy konce tlumičů odseparované z těchto původních zadních a prodloužím jimi přední.







4. května 2014
Chvíli po výměně listových per za zcela nová se začalo ukazovat, že pod těžkým motorem a zatíženým čumákem navijákem a rámem sériové odpružení nebude dostačující. Vymyslel jsem zesílení listových per, ale realizace nebyla jednoduchá. Více listů ve svazku vyžaduje výrobu nových třmenů. Kde taky sehnat dostatečné množství listových plátů? Bude třeba je nechat hamrovat? Kdo to udělá? Nakonec to dopadlo následovně: třmeny jsem udělal sám z konstrukční oceli a nechal je kováře jen ohnout. Budu je monitorovat, a pokud by se povolovaly (natahovaly) nechám je udělat z pružinové oceli. Dále jsem pořídil tři nová přední osmilistá pera, ze kterých jsem během jednoho udělal dvě jedenáctilistá pera. Odskákání pomocných per je lineární. Mezi listy jsem při skládání dal silně přilnavý olej. Jedná se o takovou vazelínu ve spreji, kterou je možné používat i na otevřených mazaných spojích. Pak už následovala výměna per na autě. Zaskočilo mě silné poškození gum v perech. Za 3,5 roku a cca 1.500 km byly gumy z ok per na výměnu (v domečku na rámu byly gumy v pořádku). Každopádně se touto operací čumák auta zvedl o cca 45 mm. Uvidíme, co to bude dělat dále. Aby byla boční linie auta v rovině, chtělo by to ještě cca 35 mm s čumákem nahoru.