8. září 2012
Několik let plánovaná a odkládaná akce - výměna převodovky - se konečně uskutečnila. Výměna už byla prakticky nevyhnutelná, protože kromě vyskakování III. stpuně bez zátěže a vyskakování redukčního kola při zátěži, vždy doplněné nepříjemnou ránou, se z převodovky začaly ozývat i jiné nepříjemné zvuky. Pustil jsem se tedy do přípravy druhé převodovky, kterou jsem měl ve svém skladu dílů. I když je to ježděná převodovka a fyzicky starší než ta, kterou jsem měl v autě, říkejme této druhé převodovce "nová". Tu jsem předně drátěnými kartáči zbavil pavučin a povrchové rzi, dále rozhýbal všechna zatuhlá šoupátka, vyčistil závity, přetěsnil víčka, doplnil spínač zpátečky, zkontroloval zuby atd. Výměna v dílně u kamaráda se tak zdála být maličkostí. Opak byl pravdou - postupně jsme byli ze staré převodovky nuceni povyměňovat řadu dílů - domeček hlavního ložiska, který byl u mé původní převodovky zkrácen směrem do motoru (připomínám, že mám motor VM 428 LTM), část mechanizmu řadících pák přídavné převodovky, nakonec bylo třeba i vyměnit spínač zpátečky za původní (menší) a také nám zabralo dost času dát ruční brzdu do stavu, který by odpovídal mé představě. Ruční brzda tedy dostala nové pakny (ty bylo třeba také upravit), buben jsme přetočili a všechny pohyblivé části namazali. Následovalo vložení převodovky do auta, které samotné trvalo asi hodinu, protože s námi bojovalo spojkové ložisko v už tak těsném spojkovém zvonu. Po dotažení šroubů, pro které jsme si i vyráběli klíče, abychom se dostali k matkám, výměně silentbloků, namontování příčky rámu a spojení kardanů přišel na řadu test... Nová převodovka je klidná, řadí přesně resp. malinko jinak, než ta původní, nic nevyskakuje a zdá se mi na I. a II. stupni mírně rychlejší než ta původní. Celá akce by se tedy zdála být úspěšná, ale objevilo se něco nového - píská spojkové ložisko. Zatím doufám, že si to ještě sedne, že tam jen zůstala nějaká nečistota nebo něco podobného a modlím se, abychom ten proces nemuseli opakovat.















22. září 2012
Dokončil jsem výměnu převodovky tím, že jsem namontoval nový spínač ruční brzy, nastavil ruční brzdu, která nyní ne příliš dobře brzdí, takže se jí do budoucna budu muset ještě věnovat, a zakrytoval jsem převodovku z kabiny. Na téma spojkového ložiska a spojky obecně jsem založil novou tématickou stránku spojka, kde volně pokračuji.