Hned na úvod této oblasti věnované ruským přívěsům GAZ-704 (resp. UAZ-8109) bych rád podotknul, že se zde nebudou vyskytovat obrázky mého přívěsu, postupy při jeho renovaci, opravách atd. Obrázky Minima a povídání o něm se nachází v základní části tohoto webu, tedy společně s informacemi o Maximovi. Tato stránka slouží hlavně ke shromažďování informací o přívěsech GAZ-704, kterých je dostupných jen sporadicky. Najdete zde fotografie přívěsů mých kamarádů, případně fotky z jejich renovací, obrázky a informace nalezené na internetu a poznatky majitelů nebo uživatelů těchto přívěsů. Kliknutím na náhledy fotek na této stránce se vám zobrazí větší obrázek v novém okně. Máte-li někdo nějaké informace, které by se hodilo zde zveřejnit, napište mi prosím na martin@rustina.cz. Rád je zde zveřejním.

GAZ-704 (1-P-0,5) a UAZ-8109 (1-P-0,5M) jsou ruské jednoosé nákladní přívěsy z nosností 500 kg. Typové označení "1-P-0,5" je odvozeno od jednoosý/přívěs/0,5 tuny. Přívěs je určen k tažení malými terénními automobily GAZ-69 a UAZ-469. GAZ-704 se vyráběl od roku 1955 v závodě UAZ (Ульяновский автомобильный завод). Pomineme-li rozdíly produkčních přívěsů GAZ-704 od prototypů, od začátku produkce prošel přívěs dvěma modernizacemi, z nichž druhá přinesla i změnu typového označení z GAZ-704 na UAZ-8109.

GAZ-704 UAZ-8109

TECHNICKÝ POPIS A PARAMETRY

  GAZ-704 UAZ-8109
Rám Rám přívěsu je svařovaný, sestává ze dvou nosníků, které jsou vzájemně propojeny příčníky. Nosníky se v přední části rámu spojují a vytvářejí spřáhlo, které je ukončeno závěsným okem. V zadní části rámu jsou dva háky, určené k nouzovému vyprošťování přívěsu. V přední části je ke spřáhlu kloubem připojena opěra, která se v provozu přívěsu sklápí do jízdní polohy.
Sklopná opěra Sklopná opěra na spřáhle slouží k ustavení přívěsu do horizontální polohy a k opření spřáhla při spojení s automobilem na místě.
Pérování Pérování je závislé s listovými péry, základem jsou dvě podélná poloeliptická listová péra, která jsou vzájemně zaměnitelné s péry vozu GAZ-69 a dva hydraulické pákové dvojčinné tlumiče, které jsou taktéž vzájemně zaměnitelné s tlumiči automobilu GAZ-69. Pérování je závislé s listovými péry, základem jsou dvě podélná poloeliptická listová péra, která jsou vzájemně zaměnitelné s péry vozu GAZ-69 a dva hydraulické teleskopické tlumiče.
Náprava Trubkový nosník s přivařenými čepy.
Kola Kola jsou disková 16", disk má označení 114E-406 (4,5E-16). Pneumatiky mají rozměr 6,50-16, dezén JA-JU1 nebo JA-248. Tlak vzduchu v pneumatikách je 2 bary. Kola jsou unifikována s koly automobilu GAZ-69. Kola jsou disková 15", ráfek má označení 152-381 (6L-15). Pneumatiky mají rozměr 8,40-15, dezén JA-245 nebo JA-192. Tlak vzduchu v pneumatikách je 2 bary. Kola jsou unifikována s koly automobilu UAZ-469 resp. UAZ-452.
Brzdy Soustavami provozní a parkovací brzdy přívěs vybaven není.
Ložná plocha Ložná plocha je kovová, krabicového tvaru, otevřená, je přivařena k rámu, zadní čelo je výklopné. Přívěs je vybaven odnímací plachtou. V přední časti korby je umístěna kovová skříňka na uložení plachty a příslušenství. Zadní čelo je vybaveno řetězy, které drží otevřené čelo v horizontální poloze a umožňují tak na ložné ploše převážet dlouhé náklady.
Elektrické vybavení Jednovodičová soustava stejnosměrného proudu o napětí 12 V s napájením z palubní sítě automobilu. Do soustavy patří 1 kus zadní svítilny FP101, 1 kus zadní svítilny FP101-B a 1 kus čtyřkolíkové připojovací zástrčky PC300A-150. Jednovodičová soustava stejnosměrného proudu o napětí 12 V s napájením z palubní sítě automobilu. Do soustavy patří 2 kusy zadní svítilny FP132 nebo FP132-B, 1 kus osvětlení registrační značky FP131 nebo FP134-B a 1 kus sedmikolíkové připojovací zástrčky PC330A-80.
Užitečné zatížení 500 kg 500 kg
Pohotovostní hmotnost 340 kg 350 kg
Celková hmotnost 840 kg 850 kg
Povolená rychlost jízdy 75 km/h
Počet náprav/kol 1/2
Vnější rozměry délka: 2560 mm
šířka: 1645 mm
výška: 1150 mm (horizontální poloha; nezatížený)
délka: 2785 mm
šířka: 1720 mm
výška: 1190 mm (horizontální poloha; nezatížený)
Rozchod kol 1440 mm
Světlost se zatížením 280 mm 290 mm
Nejnižší body při zatížení uprostřed nápravy: 315 mm
pod třmeny pér: 280 mm
uprostřed nápravy: 345 mm
pod třmeny pér: 300 mm
Vnitřní rozměry ložné plochy délka: 1660 mm
šířka: 1070 mm
výška bočnice: 450 mm
Objem karoserie 0,8 m3
Plocha ložné plochy 1,8 m2
Výška nákladu 700 mm 740 mm
Hlavní tažné automobily GAZ-69 a GAZ-69A UAZ-469 a UAZ-469B


Kroky modernizace
Na samém začátku výroby prošel přívěs nepatrnou modernizací, kdy byl nahrazen hranatý box na příslušenství, položený před korbou na oji přívěsu, za kompaktní kapsu umístěnou na přední čelo přívěsu. Hranatý box je vidět na některých dobových fotografiích. Na většině dochovaných přívěsech je však už novější kapsa. Tuto změnu lze považovat za přechod z prototypu do sériové výroby.

Na konci 80. let byl přívěs modernizován podstatně více a přejmenován na UAZ-8109. Původní 16" kola typu GAZ-69 (6,50×16) byla nahrazena 15" koly typu UAZ (8,40×15), pákové tlumiče pérování nahradily tlumiče teleskopické, místo přivařeného kovaného oka na oji bylo oko přišroubované, na zadním čele nebyly prolisy na kulaté odrazky, ale na trojúhelníkové, přibylo osvětlení registrační značky na středu čela, místo kulatých obrysových světel typu GAZ-69 se začaly montovat nové sdružené svítilny typu UAZ, které vyžadovaly jiné uchycení ke karoserii, na boku se objevil druhý prolis na odrazku za blatníkem a celkově dostal přívěs mírně jiné proporce, i když korba zůstala nezměněná.

Podle dostupných informací přechod z GAZ-704 na UAZ-8109 byl postupný a existovaly exempláře vypadající jako UAZ-8109, ale např. s kovaným okem na oji a pákovými tlumiči. Přívěs prakticky stále podléhal vývoji, čemuž nasvědčují i změny u posledních kusů, kdy přední odrazky byly přesunuty na trojúhelníkové držáky na blatnících nebo byla vypuštěna kapsa na příslušenství z předního čela. Další vliv na existující přívěsy měly bezesporu časté zásahy v rámci armádních oprav, takže existují i varianty prakticky nemožné.

Nástavby
Podvozek přívěsu GAZ-704 sloužil velmi často i jako nosič nějakého zařízení mimo armádu. Nejznámější sériově vyráběnou variantou byl nosič hasičského čerpadla s příslušenstvím, který nesl označení CRP-2 (foto). Další varianty, o kterých máme nějaký záznam, sloužily jako nosiče měřícího zařízení (foto), pracovaly ve stavebnictví (foto) nebo pomáhali v zemědělství (foto). O těchto nástavbách se však obecně velmi obtížně hledají jakékoliv informace, protože se ve velké míře jednalo o individuální výrobu.

Úpravy pro ČS armádu
V ČSLA přívěsy často procházely řadou úprav, aby vyhovovaly armádním podmínkám a našim zákonům. Ve většině případů tedy byly ruské celočervené obrysové lampy nahrazeny kombinovanými svítilnami typu Praga V3S s blinkry, registrační značka byla umístěna pod levé obrysové světlo a velmi často byly posunuty držáky světel níže, aby byla světla méně zranitelnější. V souvislosti elektrocentrálou instalovanou na korbě byla na přívěs doplněna řada prvků: hasící přístroj na boku, vysoké oblouky a zakrývací plachta korby, uzemňovací svorky, u některých verzí trubkové kapsy pod korbou přívěsu, pravděpodobně na zemnících sond (foto), atd.

FOTOGALERIE

Fotogalerie přívěsů GAZ-704 a UAZ-8109 vznikla v průběhu hledání mého přívěsu, resp. protože jich bylo vyrobeno docela málo a šance na nalezení originálu se snižovaly, chystal jsem se na stavbu repliky a sbíral jsem veškeré fotky, které by mi mohly pomoci při stavbě. Nakonec jsem ale sehnal originální GAZ-704, tak jsem od stavby repliky upustil. U sbírání jsem zůstal a tak když narazím na nějakou novou fotku přívěsu GAZ-704, přidávám je do obecných galerií. Kliknutím na následující obrázky se otevře na další stránce kompletní galerie náhledů. Fotografii ve větším rozlišení pak lze zobrazit v novém okně kliknutím na menší náhled.


Galerie několika málo dobových fotografií a kreseb přívěsů GAZ-704, včetně nástaveb. Jen na těchto snímcích je zachycen přívěs ještě s původním hranatým boxem na příslušenství.


Rozmanitá galerie nejrůznějších přívěsů GAZ-704 a UAZ-8109 z celého světa. Většina těchto obrázků byla posbírána po internetu nebo od majitelů přívěsů. Jsou to vesměs přívěsy focené nedávno, případně schémata přívěsů z dob, kdy byl ještě ve výrobě. Spousta fotografií zachycuje primárně tažné vozidlo a přívěs je vidět jen z části. I takovéto fotografie sem ale patří, protože přívěs GAZ-704 sám o sobě není příliš rozšířený a fotografií není mnoho.


Následující přívěsy mohu přiřadit jejich majitelům a tak využívám příležitosti, abych uvedl i jejich jména. Většinou se jedná o kamarády, kteří také podlehli kouzlu ruské vojenské techniky a tahají tyto přívěsy za GAZ-69 nebo UAZ.


Milan Vlček

František Kotyz

Petr Seidl

Josef Šimůnek

Miloš Picmaus

Jan Výmola

Zdeněk Hušbauer

Michal Hodík

Bohumil Novotný

Jiří Mlnařík

Vlastimil Procházka

(neznámý zemědělec)

Milan Bláha

Jiří Shorný

Libor Tureček

Ondřej Macek

Libor Machala

Miroslav Fiala

Petr Putík

Jindra Hrůza

Petr Franc

Karel Chytrý

Jiří Palec

Zdeněk Hladil

Pavel Fiala

Ladislav Trčka

Vladislav Choleva

Miroslav Praxl
 
 

Łukasz Lewandowski
[Polsko]

Piotr Słomkowski
[Polsko]

Jørgen Lindberg
[Dánsko]

Jaro Mikulaj
[Slovensko]

Peter Rebernigg
[Florida, USA]

Larry Margraf
[Wisconsin, USA]

Tilo Graupner
[Germany]

Frank
[Georgia, USA]

(přívěs na prodej)
[Slovensko]