Vítejte na webu věnovanému ruskému terénnímu automobilu UAZ. Jmenuji se Martin Veselý a tento web jsem začal tvořit v roce 2004, kdy jsem si pořídil vůz UAZ-31512 s italským turbo-dieselovým motorem VM 428 LTM. Autu jsem začal říkat Maxim a pro pár známých začal na webu publikovat postupy při jeho opravách a úpravách pro provoz v horských podmínkách, kde jej potřebuji provozovat. Netrvalo dlouho a k Maximovi jsem pořídil přívěs GAZ-704, Minima, jehož kompletní renovace proběhla v roce 2007. Z důvodu absolutní absence jakýchkoliv informací o tomto typu přívěsu jsem po nich začal pátrat a budovat sekci o přívěsech GAZ-704. Díky tomu jsem se propracoval k informacím o modernizovaných přívěsech UAZ-8109 a jeden takový začal shánět. Nejzachovalejší jsem objevil sice až v Litvě, ale vzdálenost nebyla překážkou a během pár týdnů měl Minim mladšího bráchu Minima II. Nakonec se z webu začal stávat zdroj informací a nápadů pro jiné majitele stejných vozů, díky čemu byl obsah mírně pozměněn do současné formy. Web se primárně věnuje mým vozidlům, což je asi 90% celého obsahu webu (doleva zarovnané odkazy v menu). Jedná se přehledy oprav a úprav v jednotlivých kategoriích. Obrazová dokumentace je v řadě případů doplněná jednoduchým popisem. Na webu najdete také spoustu obecné literatury věnované vozům UAZ, odkazy na weby související s ruskou technikou, obrázky UAZů a GAZů mých přátel nebo výkresy mnou vyráběných částí pro tyto stroje. Za zmínku pak stojí sekce "GAZ-704", ve které najdete souhrnné informace k malým nákladním přívěsům za GAZ/UAZ. Pod následujícím obrázkem jsou popisy aktualizací s odkazy do jednotlivých sekcí. Tento přehled vyvoláte kdykoliv kliknutím na nápis "NOVINKY" v levé části webu.

Maxim & Minim I. & Minim II.

22. června 2014
Chvilku jsem váhal, zda ostřikovače patří do elektro zařízení nebo jim mám vytvořit samostatnou oblast, ale nakonec jsem jejich výměnu popsal na stránce elektroinstalace. Po výměně předních per jsem vyměnil i přední tlumiče včetně uložení, ale z této operace nemám žádné fotky. Naopak pár fotek jsem přidal na stránku při práci. A protože jsem z Maxima udělal kabriolet, nějaké nové obrázky jsou i v galerii mish-mash. Všechny fotky nyní přidávám ve větším rozlišení, ale hledám rozumnou webovou aplikaci, která by prohlížení obrázků na tomto webu udělala komfortnější. Mimochodem, před pár dny to bylo 10 let, co jsem si pořídil Maxima...


Provoz tohoto webu je možný díky podpoře firmy
MAGLITE.cz - největší americký výrobce svítilen nejen pro služební účely

4. května 2014
Půl roku je dostatečně dlouhá doba na to, abych dal vědět, jak postupuji s úpravami Maxima. Během uplynulých víkendů se mi podařilo zvádnout několik důležitých kroků, takže tato aktualizace toho přináší docela hodně. Ale pěkně popořádku... V polovině ledna autočalouník dokončil potažení nového volantu kůží. Malý volant a ještě v takovém profesionálním provedení mi dělá velkou radost. Více na stránce řízení. Dále jsem zrealizoval můj dlouhodobý plán zesílit přední listová pera, což se zdá být zdánlivě jednoduchý krok, ale nějakou dobu mi to trvalo. Výsledek je částečně vidět v nových fotkách na stránce stavů.

5. listopadu 2013
Po čtvrt roce se hlásím s několika novinkami. Maxim i Minim na konci léta úspěšně prošli technickou kontrolou. Fotky z měření emisí a z linky STK jsem přidal do galerie mish-mash. Nejdůležitější novinkou však byla výroba nového volantu, která se trochu protáhla a ještě není úplně u konce. Po instalaci hydraulického posilovače řízení totiž nebyla nutnost mít tak velký volant a menší volant by více vyhovoval stísněným podmínkám v kabině. Chtěl jsem ale zachovat základní vzhled, zachovat funkčnost klaksonu a přiblížit držení volantu autům, které řídím v každodenním životě. Rozhodl jsem se tedy výrobu vlasního volantu. Více se o tom dočtete na stránce věnované řízení. Dále jsem po bezmála dvou letech přidal video Maxima v pohybu, doplnil fotku Miloně Kafky do galerie PŘÁTELÉ a na stránku věnované renovaci GAZ-704 Miroslava Praxla jsem doplnil fotky z dokončení renovace.

29. července 2013
Během uplynulého víkendu jsem si udělal radost tím, že jsem po pěti letech demontoval konstrukci plachty, sundal nástavce dveří a úplně poprvé poskládal auto do konfigurace se sklopeným čelním sklem (naposledy se mi to nedařilo kvůli zcela tuhému levému pantu čelního skla a také lenosti demontovat stěrače). Fotky letního provedení Maxima jsem dal na stránku stavů. Jízda takto poskládaným autem je něco krásného. Vyrazili jsme tedy s rodinkou a přáteli na klidný výlet. Naše vozidlo oceňovala i velká spousta lidí, kolem kterých jsme takto vybavení jeli. Hlavně tedy proto, že se teplota pohybovala kolem 34°C a ofukování větrem nám všichni záviděli. Legrace skončila, kdy jsme se z česko-slovenské hranice vraceli po lesní cestě, která se ve svém finále (cca 300 metrů před slovensko-českou hranicí) změnila v rozježděné pole po těžbě dřeva. I když tam několik týdnů nezapršelo, zde byly koleje vyplněné vodou a zbytek na kámen tvrdé. Po neúspěšném vyjetí, kdy kola naházely několik kilogramů bláta na auto, do auta a na posádku, to skočilo, jak správně tušíte, evakuací posádky, pořízením jediné fotografie v tomto místě, vytažením navijákem a v cíli výletu důkladným odbahněním podvozkových částí. Nějaké další fotografie z tohoto výletu jsou na konci galerie mish-mash. Co se týče oprav a úprav, začal prosakovat pracovní válec spojky a někdy se spojka pomaleji vracela, tak jsem vyměnil komplet hydraulickou část ovládání spojky, tj. hlavní válec, hadici, pracovní válec a kapalinu.

1. června 2013
Dnešní aktualizace webu není o novinkách mých strojů, ale doháním nějaké resty vůči kamarádům, takže kromě výměny nějakých fotek v galerii PŘÁTELÉ, jsem se věnoval rozšíření podoblasti GAZ-704: renovaci přívěsu GAZ-704 dokončil Pavel Fiala, tak jsem mu doplnil jeho galerii, doplnil jsem také nějaké fotky do galerie přívěsu Láďi Cholevy a založil novou galerii pro přívěs Mirka Praxla, jehož renovace zatím probíhá. K dnešnímu dni máme tedy zmapovaných 30 přívěsů GAZ-704 a UAZ-8109 žijících v ČR. Pokud víte o dalších, dejte mi prosím vědět...

22. dubna 2013
Historicky poprvé jsem asi dosáhl stavu, kdy je Maxim plně funkční a na seznamu následujích oprav a úprav se vyskytují jen kosmetické položky. Podařilo se mi totiž zrealizovat kompletní výměnu brzdového systému. Výměnu provedl známý, majitel autoservisu a také majitel UAZ-469. Společně s výměnou brzd vyměnil i dříve tolik diskutované spojkové ložisko, takže Maximovi teď skutečně nic nechybí - brzdí výborně a při řazení nepíská :-).

K vlastnictví původně mého přívěsu GAZ-704 se již oficiálně přihlásil Láďa Choleva, tak jsem se mu založil vlastní stránku v sekci GAZ-704. Jak je patrné z fotek, doupravil si přívěs (výměna pneumatik za typ Ja-192, zakrytí plachtou a instalace pojistných řetězů) a připravil ho na testaci historického vozidla. Budu se tedy těšit na fotky z akcí havířovského klubu, kde by se Minim I. mohl objevit.

1. dubna 2013
Během uplynulého velikonočního víkendu našel Minim I. nového majitele. Stalo se to tak na den (a dost možná i na hodinu) přesně po sedmi letech, kdy jsem ho koupil já. Za tu dobu udělal kus práce, prošel rozsáhlou renovací a hlavně mi dělal radost. Posledních pár let ale díky Minimovi II., který převzal jeho žezlo pracovníka, se na něj spíše jen prášilo, tak teď snad bude dělat parádu a radost novému majiteli za jeho GAZ-69. Několik fotek z předání je na konci fotogalerie renovace. Pro úplnost doplňuji, že se o apríl nejedná ;-).

4. února 2013
Začnu malinko zeširoka: nebylo by ani po 5-ti měsících co psát, kdybych o vánoční dovolené s Maximem nepracoval a v tom nejméně vhodném okamžiku nezlomil homokinetický kloub, který se zakousl a díky samosvornému diferenciálu neukroutil poloosu uvnitř diferenciálu. Ale protože se to stalo, máte tu aktualizaci s několika fotografiemi z malé generálky přední nápravy. Původně jsem měl v plánu výměnu poloos spojit i s oddálením přední nápravy od per. Pořídil jsem proto delší třmeny per z UAZ-452, ale až po demontáži celé nápravy jsem zjistil, že třmeny jsou o 10 mm užší a tudíž je nemůžu použít. Tuto část úprav jsem tedy musel odsunout do doby, než budu mít vyrobené nové třmeny. Do galerie PŘÁTELÉ jsem také přidal dva zimní UAZíky.

24. září 2012
Po výměně převodovky, kterou jsem provedl před dvěma týdny, jsem dotáhl do konce i související detaily - spínač ruční brzdy, doplnění náplní převodovek, zakrytování atd. Hlavně jsem ale blíže analyzoval důvody pískání spojkového ložiska. Na odstranění problému se teprve chystám. Jako druhý úkol jsem si na uplynulý víkend stanovil výrobu nového držáku výfuku a jeho montáž na auto, aby to trochu vypadalo... Dále dávám na vědomí, že jsem přepracoval stránku LITERATURA: odstranil jsem duplicitní publikace s podobným obsahem, rozdělil jsem stránku na kategorie pro lepší orientaci a přidal řadu katalogů náhradních dílů. Původně jsem na svém webu měl jen katalogy pro UAZ-469 a UAZ-31512, nyní jsou zde i podklady pro UAZ-452 a následné modifikace, Hunter, Simbir, Patriot, ale třeba i GAZ-69.

10. září 2012
Máme tu začátek podzimu, tak si říkám, že už by bylo vhodné napsat pár řádků, když poslední aktualizace byla v únoru :-). Naštěstí se toho za posledních pár týdnů celkem hodně událo, tak to nebude jen taková "proforma" aktualizace. Ale pěkně chronologicky popořádku: začalo to výměnou zadních světel, přes neplánovanou repasi startéru, výměnu klínového řemene, ke které nemám obrazovou dokumentaci, až k rozsáhlé výměně převodovky (včetně přídavné převodovky a ruční brzdy). Mezitím Maxim i Minim II. pomáhali při práci kolem chalupy. Za poslední tři týdny se toho tedy událo více, jak od února do srpna, takže vlastně přicházím s rozsáhlou a velmi čerstvou aktualizací.

26. února 2012
Ze života Maxima nic nového nemám. Snad jen, že běžně startoval v mrazech pod -20°C, což mi dělalo velkou radost. Touto aktualizací ale primárně dávám na vědomí, že jsem se rozhodl prodat Minima I., tedy přívěs GAZ-704 po kompletní renovaci. Nemá smysl tady psát text inzerátu a popisovat kompletnost renovace, protože o tomto konkrétním přívěsu je celý tento web, tak pokud by tedy někdo měl o GAZ-704 zájem a nenarazil ještě na inzerát na nějakém inzertním serveru, ať napíše na martin@rustina.cz. Zároveň doplňuji nové majitele přívěsů do galerie - Zdeněk Hladil renovaci přívěsu GAZ-704 už dokončil, Pavel Fiala je s ní v plném proudu a Ladislav Trčka je na začátku renovace UAZ-8109.

13. prosince 2011
Během minulého víkendu jsem na Maximovi provedl pár drobných úprav v interiéru, převážně čištění dveřních kapes od rezistinu a oleje. Také jsem doplnil fotky aktuálního stavu, které jsem pořídil těsně před tím, než jsem Maxima opět nenávratně zaliskal od bláta. Mimochodem, ta zelená mi už tolik světlá nepřijde - je to vlastně stejná barva s tou originální, která je stále na palubní desce, takže je to barva, kterou jsem chtěl :-)).

11. listopadu 2011
Maxim konečně dostal nový lak. Ne vše se povedlo přesně podle mých představ (např. jak je vidět na stránce stavů je Maxim mírně světlejší a zelenější), ale důležitý je stupeň ošetření a ochrany jak pdvozkových částí, tak karoserie. Maxim má nově černé nádstavce dveří a rám čelního skla. Po převozu z lakovny jsem stihl jen na čumák namontovat naviják a nové tažné zařízení, které bude sloužit k pohodlnější manimulaci s Minimem v terénu. Dalších pár obrázků je pak na stránce exteriéru a po třech letech jsem také přidal jedno malé video, na kterém je Maxim zaznamenaný po převozu z lakovny (kdy ještě blatníky nebyly zaliskané blátem).

Díky Petrovi Putíkovi, který mi poskytl plně digitální katalog náhradních dílů pro UAZ-3151x, jsem na stránce LITERATURA odstranil původní skenovaný katalog a nahradil jej tímto novým. Nejenže kvalita původního katalogu byla místy až nedostatečná a mnoho katalogových čísel nebylo možné přečíst, v tomto přesném katalogu je možné si partie přibližovat a některá katalogová čísla dokonce i kopírovat v textové formě. Doufám, že i vám tento katalog udělá radost...

30. října 2011
Už dva týdny probíhá další důležitá fáze v renovaci Maxima - lakování karoserie i rámu včetně komplexního očištění podvozkových částí a ošetření proti korozi. Jak vypadal Maxim těsně před tímto zákrokem si můžete prohlédnout na stránce stavů a jak vypadá nyní, asi v polovině ozdravného procesu, si můžete prohlédnout na stránce exteriéru. Snad z něj během několika dní bude zcela nový UAZ... V mezičase připravuji další úpravy a opravy, které pak zveřejním společně s dokonaným dílem renovace.

10. října 2011
Před pár dny jsem konečně udělal něco užitečného pro Maxima - po pěti letech bez jakékoliv povrchové úpravy jsem mu nastříkal tažné zařízení. Při té příležitosti jsem si připravil nový hák, který plánuji umístit na čumák, abych mohl pohodlně před sebou tlačit UAZ-8109.

15. září 2011
Během uplynulého víkendu jsem provedl výměnu zadních tlumičů pérování, abych odstranil aspoň jednu z lehkých závad, které mi napsal technik STK do protokolu na nedávno provedené kontrole technického stavu. Kromě toho jsem si při příležitosti sundání plachty poprvé vyzkoušel jízdu se sklopeným čelním sklem. Příští léto se mi snad podaří si upravit Maxima do "výsadkové verze", protože je to úplně jiný zážitek z jízdy.

1. září 2011
Pracovní a rodinné povinnosti a také absence materiálu, který bych sem publikoval, zapřičinily, že jsem se k aktualizaci tohoto webu nedostal více jak třičtvrtě roku. Ano, je to ostuda přicházet s první aktualizací roku 2011 až v září. Lepší ale pozdě, než vůbec... Události posledních srpnových dní mě donutily se přihlásit těmito slovy a dát vědět, že tady pořád jsme :-). Maxim totiž koncem srpna úspěšně prošel měřením emisí a kontrolou technického stavu na STK. Jak je vidět, pořád je Maxim ještě flekatý a tak nadále hledáme nějakého lakýrníka, který by zvládl dát Maximovi jednotnou zelenou barvu, ideálně ve Zlínském kraji... Také jsem přidal dva nové majitele UAZů do galerie PŘÁTELÉ a upravil formátování na stránce DÍLY NA PRODEJ.

24. listopadu 2010
Protože jsem se dlouho nedostal k aktualizaci webu, ale v uplynulých 6-ti týdnech proběhly relativně důležité posuny v opravách a úpravách Maxima, pokusím se to nyní shrnout chronologicky: významný milník v Maximově historii nastal 16. října, kdy se vrátil z karosářské dílny. V tu chvíli jsem zadokumentoval změny v exteriéru, interiéru a uchoval jsem také jeho vzhled na stránce stavů. Dále jsem se 19. listopadu pustil do dlouho plánované výměny listových per a protože byla úspěšná, mohl jsem následující den přistoupit k montáži 31" pneumatik osazených na otočených discích. Toto vše by k mé spokojenosti (prozatím) stačilo, ale zcela operativně jsem se pustil do řešení dvou nejvíce mě trápících závad - pískání výfuku a špatného startování. Pískající výfuk jsem opravil nekompromisním odstraněním celého rezonátoru a k vyřešení špatného startování stačilo jen přidat přímé ukostření mínusového pólu na obal startéru. Nakonec jsem ještě doplnil aktuální fotky Maxima s novými koly na stránku stavů a přidal dva nové kamarády do galerie PŘÁTELÉ.

29. září 2010
Po dvou týdnech sporadické práce na opravě karoserie jsem navštívil Maxima v servisu. Levá strana, která byla více zasažená rzí, je téměř hotová a probíhají práce na rekonstrukci pravých podběhů. Několik fotek, které jsem pořídil za stísněných podmínek karosářské dílny, je nyní k nahlédnutí v galerii Exteriér.

20. září 2010
Bez samostatné aktualizace jsem doplnil fotky stavu Maxima před zásahem karosáře. Jak při detailním zkoumání exteriéru, tak při čištění interiéru, bylo patrné, že zásah bude muset být mnohem rozsáhlejší, než jsem plánoval před rokem. Tato obava se vyplnila ve chvíli, kdy se na auto podíval karosář po demonáži blatníků.

6. září 2010
Maxim se s definitivní platností chystá na ozdravnou kůru v karosářské dílně. O víkendu dočasně přestěhuje a do tří týdnů by měl být zpět. Od posledního focení aktuálního stavu uběhl už nějaký čas, což se opět projevilo na rozsahu korozi, tak ještě koncem týdne jednou vyfotím slav karoserie, aby bylo po návratu s čím srovnávat.

Za uplynulé období dokončil Jiří Shorný renovaci svého GAZ-704, tak jsem doplnil fotky do jeho galerie. A protože nedávno dokončil i renovaci sanitního GAZ-69, přidal jsem jeho aktuální fotku do galerie PŘÁTELÉ. Do rodiny majitelů GAZů a UAZů se také nově přihlásil Jiří Palec, který má v galerii PŘÁTELÉ fotku UAZ-469, UAZ-452 a brzdy zde přibude i jeho GAZ-69. Fotky jeho GAZ-704 jsou zde. Jiřímu chybí už jen GAZ-46/MAV...

Za nejdůležitější však pokládám dokončení výroby ruských štítků na UAZ-452. S pomocí Tomáše Dvořáka se mi podařily nashromáždit poslední podklady k výrobě sady štítků pro Buchánku. Výroba se podařila, o čemž se můžete přesvědčit na stránce DÍLY NA PRODEJ. Pro zájemce jsou nyní štítky k dispozici.

29. června 2010
Maximovi jsem pořídil nové 31" pneumatiky a osadil jimi dřívě připravené otočené disky UAZ. Nová kola jsem zkusil, ale do provozu přijdou až po úpravách podvozku a výměně listových per. I když o tomto zásahu mluvím už dlouho, doufám, že se mi to do podzimu podaří zvládnout. Co se týče úpravy webu, do nabídky dílů na prodej jsem přidal štítky na GAZ-69, typový štítek na GAZ-704 a novou sadu štítků na UAZ-469. Pro zájemce jsou všechny štítky k dispozici.

7. května 2010
Po pětiměsíční (!) odmlce jsem se konečně pustil do drobné aktualizace webu. Doplnil jsem řadu nových kamarádů do sekce PŘÁTELÉ, přidal jsem nový přívěs Karla Chytrého do galerie GAZ-704 a přepracoval stránku DÍLY NA PRODEJ, kam jsem kromě grafického zpřehlednění přidal k prodeji sadu gumových manžet řadících pák, o které je v poslední době zvýšený zájem. Koupil jsem několik sad na sklad, takže kdyby o ně měl někdo zájem, může je mít za dva dny doma. Fotky aktuálního stavu Maxima se díky vzrůstající korozi a posunujícímu se plánu na záchranu karosářských dílů na web stydím publikovat, takže dnes je to aktualizace bez novinek ze života mých strojů.

8. prosince 2009
Během posledních dvou měsíců od poslední aktualizace se náš web přehoupl přes 30.000 návštěvníků (počítají se unikátní návštěvy v rámci dne). Stalo se tak přesně 5 let po zahájení provozu, což na web s velmi specifickým zaměřením není vůbec špatné skóre.

Na podzimní čas jsem měl plno plánů s Maximem, převážně se konečně podívat na podvozek a vyměnit listová pera. Nečekaný přísun sněhu na Valašsku ale rozhodl o pokračování v pracích, nikoliv však na vozidle, ale s Maximem a Minimem na odklízení pod tíhou sněhu spadlých nebo zlomených stromů. Z této operace je jen několik fotek, tak jsem aspoň dvě přidal do pracovní fotogalerie.

1. října 2009
V uplynulých dnech jsem provedl hloubkovou revitalizaci tohoto webu. I když to na první pohled nebude vidět, ze všech galerií jsem odstranil nedůležité fotografie nebo fotografie s podobným obsahem. Optimalizoval jsem také náhledy obrázků, odstranil jsem nějaké chyby v posloupnosti obrázků a doplnil starší galerie. Toto vše by mohlo přispět k lepší orientaci na webu a zrychlit načítání jednotlivých stránek. Aby můj dnešní zásah nebyl jen redukující, doplnil jsem také nějaké fotografie do galerií majitelů GAZ-704. Maxima pomaličku chystám na opravu zkorodovaných míst u karosáře. Zasažená místa, které bude třeba poléčit, jsem zdukumentoval a fotky dal do galerie exteriéru. Doufám, že při další aktualizaci webu už bude vidět nějaká práce na Maximovi - rád bych už konečně vyměnil aspoň zadní listová pera.

31. srpna 2009
Strávil jsem dva týdny na chalupě, kde mi Maxim i Minim pomáhali každý den. Díky tomu tedy na první místo uvádím aktualizaci pracovní fotogalerie. Před týdnem také Maxim a Minim společně úspěšně prošli kontrolou STK, z čehož je jedna fotka, kterou jsem dal společně s několika dalšími do mish-mash fotogalerie. V srpnu si ze zahraničí pořídil přívěs UAZ-8109 Petr Putík , takže se nám opět rozrostla rodina přívěsů v Čechách. Doplnil jsem nějaké fotky z průběhu renovace GAZ-704 Jiřího Shorného a také přidal několik nových přátel, tentokrát s UAZy-469.

Nově v sekci DÍLY NA PRODEJ nabízíme k prodeji automatické 100% uzávěrky typu "Aussie Locker" s dvojtým čelním uzubením v koši diferenciálu pro GAZ/UAZ. Obdobně jako samosvorný diferenciál typu "Torsen" tato uzávěrka nevyžaduje žádný manuální zásah pro zapnutí a vypnutí během jízdy vozu, nevyžaduje tedy žádné ovládací prvky. Liší se v tom, že se jedná o 100% uzavřený diferenciál, který se rozepíná při rozdílných otáčkách vnějších a vnitřních kol (při průjezdu zatáčkou).

12. července 2009
Łukasz Lewandowski oznámil dokončení renovace druhého přívěsu, tentokrát čistokrevného GAZ-704 s hranatým kastlíkem na oji. Protože se jedná o rozsáhlou galerii fotek z celého procesu, rozhodl jsem se o samostatnou aktualizaci webu, i když nemám nic, čím bych se pochlubil sám.

23. června 2009
Během uplynulého víkendu jsem se pustil do odstranění pískání výfuku. Jak to dopadlo, se můžete podívat na stránce věnované úpravám a opravám výfukového potrubí. Kromě přidání řady nových přátel a přepracování základního vzhledu webu se však nic jiného nestalo. Snad se to v létě změní...

11. května 2009
Celý minulý týden jsem strávil v přítomnosti Maxima a obou Minimů, takže se nyní mohu pochlubit dosaženými úspěchy. Nejdříve jsem zapracoval na Minimovi II., kterému jsem renovoval starší světla. Jakmile jsem se dokončil přípravu všech komponent, dokončil jsem instalaci elektro příslušenství a Minim II. se tak stal legálně použivatelným přívěsem na pozemních komunikacích. Minim I. dostal 16" kola, aby vypadal jako opravdový GAZ-704 a nenesl tak punc 'kompatibilizace' v armádě ČSLA. Oběma přívěsům jsem do fotogalerie přidal fotky jejich aktuálního stavu.

U Maxima jsem objevil problém nechtěných vibrací při určité rychlosti - šrouby držící kardan k bubnu ruční brzdy měly stržený závit a postupně se snažily dostat z bubnu brzdy. Pomohla demontáž kardanu, vyčištění brzdy, protažení závitů a složení s novými šrouby, resp. se šrouby ze zadního kardanu, protože se jedná o M10×1.0 a u ruční brzdy je tak málo místa, že je nutné použít pouze ruské šrouby s hlavou na klíč 14 mm. Z této akce nemám žádné fotky - jednak nebylo moc co fotit a také od oleje a šmíru až po lokty se cokoliv jiného jak nářadí špatně bere do rukou. Po několika měsících absence jsem ale aspoň na Maxima zase namontoval mlhovku a taky přidal několik fotek do galerie mish-mash.

17. dubna 2009
Dnešní aktualizací se kompletně změnila struktura webu. Řazení fotogalerie je již podle vozidel, což byla nutná úprava, aby byl web přehledný a potřebné obrázky/komentáře lehce dohledatelné. Práce s nabídkou v levé části stránky bude tedy mírně jiná. Po kliknutí na jméno vozidla se automaticky zobrazí stránka s fotografiemi průběžného stavu a rozkryjí se další možnosti pro dané vozidlo. U Maxima to jsou jednotlivé uzly ve vlastních kapitolách, u Minimů jsou zatím samostatné stránky se zaznamenanými kroky renovací. Byla odstraněna sekce "ZAJÍMAVOSTI", místo toho byla vedle základních oblastí vytvořena oblast "OSTATNÍ", kam se hodí dát prakticky cokoliv, co se nehodí k Maximovi nebo jednomu z Minimů. S touto změnou struktury jsem provedl i revitalizaci HTML kódu a optimalizaci řady fotografií, takže by prohlížení webu mělo být rychlejší. Problém však může nastat, pokud některé jiné servery odkazovaly přímo na fotky z našeho webu - ty pak nebudou zobrazené, protože jsou jinak řazené v adresářích.

Aby to ale nevypadalo, že se věnuji jen webu, na Maximovi jsem přezul na "letní" pneumatiky. Dostal původní vcelku sjeté Truck 2000, ale po úpravě a ošetření podvozku má slíbená 31" kola se vzorkem T3 na otočených 15" discích UAZ. Také jsem přidal jednu maličkost na stránku renovace Minima II. Také máme několik nových kontaktů na stránce PŘÁTELÉ.

7. dubna 2009
Blíží se nám jaro, na kdy mám naplánovanou výměnu listových per a úpravu podvozku spojenou s celkovým ošetřením. Když pominu nákup nových listových per před dvěma lety, tak jsem na podzim zahájil materiálovou přípravu na mírné oddálení náprav od rámu. Nechal jsem vyrobit delší houpačky a podložky pod pera. Nyní připravuji díly na rychlou výměnu zadních listových per a houpaček, během které by se mělo ukázat, zda je to dostačující a vhodná změna pro používání otočených 15" disků s 31" pneumatikami. Na webu jsem založil galerii Odpružení, kde je zmíněná přípava zachycané na obrázcích.

Na žádost mnoha kamarádů jsem vytvořil novou základní sekci VÝKRESY, kam jsem vložil všechny výkresy dílů, které jsem pro Maxima a Minimy vyráběl. Třeba to bude k něčemu dobré i pro budoucí návštěvníky těchto stránek. Kromě toho jsem na stránku PŘÁTELÉ opět přidal několik jedinců s vozidly GAZ/UAZ.

Hlavním důvodem dnešní aktualizace je však změněná nabídka v DÍLY NA PRODEJ. Nově nabízíme pneumatiky Ja-192 v rozměru 8.40×R15 pro UAZ, které máme skladem.

3. března 2009
Po neuvěřitelných třech měsících neaktualizace tohoto webu přicházím se zprávou, že stále s Maximem a Minimama žijeme, i když na sebe nemáme moc času. Zima nám ale nedělila pěknou vrstvu sněhu, ve které jsem měl konečně možnost otestovat 16" šípáky a tím se ujistit, že není třeba litovat investice do této sady kol. Doplnil jsem další řadu fotek do průběžného stavu Maxima. U těchto obrázků by se hodilo doplnit podtitulek "pod sněhem", ale ono to z fotek stejně nevypadá tak náročné, jaké to zdolávání metrových závějí při cestě do prudkého kopce skutečně bylo.

Během uplynulého čtvrtroku se nám taky pěkně rozrostla stránka PŘÁTELÉ, kde přibylo pět majitelů vozidel UAZ-469. Dále zvažuji, zda ještě má smysl přidávat fotografie přívěsů GAZ-704 a UAZ-8109 do obecné galerie. Od roku 2005, kdy jsem se otázce přívěsů GAZ/UAZ začal věnovat a kdy na světovém webu nebylo o těchto přívěsech prakticky nic zmíněno, se mnoho věcí změnilo a z přívěsů se díky mnoha zdrojům stala legenda, kterou má dnes kde kdo nebo ji aspoň kde kdo nabízí k prodeji. Na druhou stranu nám ale do rodiny majitelů přívěsů v ČR přibyl Miroslav Fiala se svým GAZ-704 v pouštním provedení. Tyto ministránky každého přívěsu bych rád zachoval.

30. listopadu 2008
Uplynulý víkend byl, co se týče oprav a úprav Maxima, vcelku plodný. Po generálce alternátoru a jeho opětovné montáži jsem se také pustil do instalace otáčkoměru, který jsem měl už dlouho nachystaný. Popis a fotky jsou na stránce Elektroinstalace a videoukázka fukčnosti je tady. Dále si situace vyžádala přezutí na "zimní pneumatiky", i když jsem to původně plánoval udělat až do hlubokého sněhu. Podrobnosti jsou popsány na stránce Kola a pneumatiky. Protože se tímto malinko změnil vzhled celého auta, rozhodl jsem se také doplnit aktuální fotky průběžného stavu.

20. října 2008
Nefukčnost navijáku, ale potřeba jej používat, si vyžádala jeho opravu a úpravu. Posunul jsem se také v otáčení disků a přípravě zimní sady 16" kol. Čas s Maximem a oběma Minimy ale spíš trávím prací s nimi než na nich.

8. září 2008
Během léta jsem se nedostal k aktualizaci webu, ale v několika krocích jsem po víkendech dokončil renovaci přívěsu Kobras, na což jsem vcelku hrdý. Na Maximovi se kromě maličkostí v elektroinstalaci nic nezměnilo. Výroba otočených disků se ale chýlí ke konci a nastanou práce se zvedáním, aby se nějaké rozumné pneumatiky vešly do blatníků. Chystám se na celkovou reorganizaci sekce GAZ-704, protože je tam čím dál více informací. Zatím jsem tam přidal jen pár fotek do různých podkategorií.

24. července 2008
Konečně jsem se pustil do renovace civilního přívěsu Kobras. Za první dva dny práce jsem si prošel rozborku, pískování a základní nátěr kovových částí. Následovat bude lakování do mírně jiných barev a skládání. Vše bych na tomto přívěsu chtěl dokončit v srpnu, ale uvidíme, jak to bude vypadat s časem. Maximovi jsem díky deštivému létu zase nasadil střechu a konečně mu daroval novou plachtu. Ze staré plánuji příležitosně ušít "bikini top". Jinak jsme naši mini dovolenou spíš společně pracovali, což je částečně vidět na doplněných fotkách v galerii Maxim a Minim při práci. Na web jsem přidal galerii fotek přívěsu UAZ-8109 Libora Machaly do sekce GAZ-704, přidal nějaké nové fotky přívěsů jednotlivých majitelů, doplnil fotku UAZu Jitky Pokorné a Honzy Sedláčka do sekce PŘÁTELÉ a provedl menší či větší kosmetické úpravy webu.

10. června 2008
Po několika týdnech, během kterých jsem čas od času na offline verzi webu něco pozměnil, jsem se konečně dostal k dokončení aktualizace. Začnu novinkami "z domova". Jsou to přesně 4 roky, co jsem si pořídil Maxima. Během těchto čtyř let jsem ani jednou neměl sundanou celou střechu včetné rámů a tak jsem se o předchozím víkendu rozhodl to změnit. Z Maxima jsem během cca hodinky a půl udělal plnohodnotné cabrio a pak si zbytek víkendu užíval většího kontaktu s přírodou. Nádhera! Fotky Maxima bez střechy jsou nyní v jeho galerii. Během května jsem taky postoupil v ladění Minima I. a malinko i Minima II., kterého jsem se pokusil umýt tlakovou vodou, při čemž společně se špínou šel dolů i lak (na základovku asi při výrobě nezbyl čas), tak bylo rozhodnuto o jeho brzské renovaci včetně pískování a lakování. Prioritou je ale sehnat nebo vyrobit pro něj uši na UAZí světla.

Kromě vlastních aktivit s Maximem a oběma Minimy jsem v průběhu posledních týdnů sledoval rozmach přívěsů GAZ-704 (nejen) v ČR a to mě vedlo k předělání části sekce GAZ-704. Začal jsem třídit fotografie přívěsů žijících v ČR a jinde ve světě, přidal jsem některé dříve nepublikované fotky a naopak některé méně zajímavé jsem odstranil. Za poznámku stojí rozšíření o fotografie tří přívěsů žijících v U.S.A., z toho je jeden původní jednolampový GAZ-704 se závěsem pro druhý přívěs z dob GAZ-67. Rovněž jsem upravil sekci PŘÁTELÉ.

27. března 2008
Minim II. ještě neprošel ani pořádnou očistou od polské soli a nebyly mu nainstalována světla, ale už se zapojil do pracovního procesu, ke kterému je primárně určen. Minulý víkend nám pomohl přemístit pár bříz z prořezávky domů na topení. Kromě standardního doplnění sekce PŘÁTELÉ, kam jsem mimo jiné (po několikerém odkládání) přidal i kamarády s ARO M-461, se nám rozrostla rodina přívěsů. Přidal jsem nové stránky s fotkami přívěsů: Milan Bláha, Jiří Shorný, Libor Tureček, Jaro Mikulaj, Łukasz Lewandowski a doplnil dvě fotky přívěsu Michala Hodíka po renovaci.

17. března 2008
Po měsíci nečinnosti jsem tu opět s aktualizací webu. Kromě drobných doplnění standardních sekcí GAZ-704 a PŘÁTELÉ, nebo přidání několika obrázků z umývání Minima II do galerie Minim II., je tou dnešní hlavní změnou dnešní aktualice založení nové podoblasti pro úpravy s titulkem Řízení, do které konečně mohu dát pár slov a několik obrázků z montáže posilovače řízení do Maxima. Opět jsem měl při práci spíše špinavé ruce, tak moc fotek není, ale výsledek této instalace rozhodně stojí za to!

20. února 2008
Kromě doplnění nějakých nových fotek do obecné galerie GAZ-704 a na stránku PŘÁTELÉ, jsem přepracoval celou oblast "FOTOGALERIE", která má nyní podoblast "stav" a "renovace". V první části budou jen ukázky aktuálního stavu, v druhé části bude kompletní historie mých strojů. Tuto změnu si vyžádal hlavně fakt, že jsem k Maximovi a Minimovi pořídil přívěs UAZ-8109, který dostal jméno Minim II. O převozu tohoto přívěsu z Litvy jsem napsal pár slov a zveřejnil několik fotografií na stránce Minim II., kde bude možné sledovat jeho osud v mých rukou.

9. ledna 2008
Po několika týdnech bez jakéhokoliv pohybu na těchto stránkách jsem se rozhodl o sobě dát vědět. Otáčení disků už je v procesu, ale já u toho nejsem - snad brzy už spatříte výsledek. Doplnil jsem tedy nový přírustek do rodiny GAZ-704 a pět nováčků na stránku PŘÁTELÉ. Taky jsem přidal vánoční pohledy ze standardních úhlů na Maxima do jeho galerie.

29. listopadu 2007
Protože jsem už bezmála dva měsíce nezměnil nic na webu a začaly mi chodit maily s otázkami, zda jsem Maxima a Minima už prodal, rozhodl jsem se dnešní aktualizací dát světu najevo, že má nečinnost je způsobena jen jinými povinnostmi a vše je při starém. Momentálně je v procesu otáčení disků na Maxima, abych je v blízké budoucnosti mohl nalakovat, osadit novými pneumatikami a věnovat se případné výměně per a podkládání domečků per, protože plánovaný rozměr pneumatik 235/75 R15 v kombinaci s unavenými pery se nemusí líbit blatníkům (nová pera jsou už nachystaná). Dnes jsem tedy jen doplnil některé fotky do sekce GAZ-704, pozměnil stránku PŘÁTELÉ, aktualizoval TECHNICKÁ DATA a hlavně opravil nabídku DÍLY NA PRODEJ, protože kolíčkové samosvorné diferenciály se již nevyrábí a nahradily je samosvorné diferenciály typu Torsen, které jsou šetrnější k poloosám a jejich funkčnost by měla být o něco lepší.

2. října 2007
Co se týče webu, provedl jsem dvě zásadní změny. Protože jsem se dostal k materiálům detailně popisující modernizovaný přívěs UAZ-8109, kompletně jsem přepracoval sekci GAZ-704 a rozšířil ji o schémata, řadu dalších fotek a hlavně o nové skutečnosti a porovnání obou přívěsů GAZ-704 a UAZ-8109. Druhou významnou změnou je změna pořadí nově publikovaných příspěvků pod oblastí "FOTOGALEIRE". Tím, že jsem nové příspěvky řadil před starší, aby tak byly vždy první vidět, porušil jsem časovou posloupnost obrázků a člověk se musel soustředit, jaký obrázek patří k jakému datu. Pořadí jsem přehodil, takže novější komentáře a obrázky přibývají na konci každě stránky, podobně jako v obecných galeriích. Jedinou vyjímkou tvoří tato stránka s novinkami, kde se novější příspěvky budou stále objevovat nahoře pro rychlou kontrolu, co je nového.

Po obsahové stránce jsem doplnil fotky do galerie Maxim a Minim při práci. Dlouho jsem si nepřiznával, že nastane čas, kdy kompletně renovovaného Minima zapříhnu a něco na něj naložím. Takový je ale jeho primární účel, takže jsem opustil myšlenku si doma udělat muzeum a Minim už zvesela zase pracuje.

8. září 2007
Díky pracovním povinnostem a nedostatku času s více jak týdenním spožděním oznamuji, že Maxim (společně s dřevěným přívěsem, o kterém ještě bude řeč) úspěšně prošel poslední srpnový den emisní kontrolou a STK. Příprava Maxima na tyto testy spočívala kromě ledabylého umytí jen ve výměně výfuku za nový. Dřevěný přívěs na tom byl hůře, protože jsem mu cca před měsícem ublížil natolik, že bylo třeba ho půl dne dávat dohromady. I když to sem moc nepatří, díky jeho pomoci si zaslouží kousek místa na tomto webu. Jeho renovace do podoby nového přívěsu proběhne během podzimu a o výsledku budu informovat. Zatím jsou zde jen jeho fotky z doby dávno minulé, z poškození a z opravy pro účely STK. Dále tu máme novinky v sekci PŘÁTELÉ a hlavně jeden přírustek do rodiny majitelů GAZ-704.

5. srpna 2007
Pravděpodobně na delší dobu jsem přidal nějaký obsah na stránku Minim a jeho renovace, protože jsem renovaci přívěsu dokončil. K prohlášení Minima za kompletně renovovaného (a zároveň připraveného na STK) nechybí ani jeden krok. Posuďte podle fotek, zda se mi to podařilo.

22. července 2007
Veškerý volný čas nyní trávím na renovaci Minima. I tento víkend jsem malinko postoupil k cíli.

16. července 2007
Podařilo se mi celkem úspěšně zaimplementovat třetí žárovku pro blinkr do originálních zadních lamp. Několik fotek je v galerii Minim a krátké video zobrazující jak to funguje je tady.

10. července 2007
Kromě několika drobných prací se mi podařilo pár dalších kroků v renovaci Minima.

24. června 2007
Během uplynulého víkendu jsem se opět výrazněji posunul s renovací Minima. Přivezl jsem ho od karosáře a pak jsem ho začal rozebírat před lakováním. Taky jsem konečně narovnal registrační značku na Maximovi a doplnil aktuální fotky Maxima do jeho základní galerie.

19. června 2007
Relativně brzy jsem dokončil další změnu ve fotogalerii a vytvořil novou základní galerii Průběžný stav Maxima, kde se budou objevovat fotky Maxima, na kterých by mohlo být vidět nejen chátrání, ale časem i změna k lepšímu. Kromě dalších změn a doplnění však jednoznačně stojí za zmínku přidání fotografií ze stavby repliky GAZ-704 Bohumila Novotného. Dále jsem přidal tři nové položky do dílů na prodej: zpětná zrcátka UAZ, bezpečnostní pásy UAZ a ruské štítky UAZ.

18. června 2007
Dotáhl jsem do konce přeměnu struktury webu. Zrušil jsem sekci "ÚPRAVY" a její obsah přesunul do oblasti "FOTOGALERIE", kde jsem vytvořil komentované galerie a dvě zcela nové galerie: Maxim a Minim při práci a Minim a jeho renovace. V obou dvou těchto galeriích je napsáno, proč jsou důležité. Za zmínku tedy stojí, že jsem zahájil aktivní renovaci Minima (GAZ-704) a této renovaci je určena právě jedna z těchto galerií. Dále jsem doplnil tři zbývající komentované galerie (elektroinstalace, exteriér a motor). Následovat bude výměna zbytku malých obrázků 500×375 za 640×480 ve všech nekomentovaných galeriích, ale to bude už za pochodu a o změně nebudu informovat.

13. června 2007
Po sedmi měsících, kdy se na tomto webu nezměnilo ani písmenko, jsem našel odvahu a trochu času a upravil rozpracovanou verzi webu do podoby, abych ji mohl zveřejnit. Od vánoc loňského roku jsem pracoval na novém webu, ale přes různé služební cesty, povinnosti a jiné aktivity jsem stále nenacházel čas restrukturalizaci dokončit. Protože je zde nového spousta, tak jen ve zkratce: všechny fotky (i starší) jsou nově v rozlišení 640×480, přibyla strukturalizovaná sekce "ÚPRAVY", přibyla sekce "DÍLY NA PRODEJ", byly promazány "NOVINKY", v "GAZ-704" a "PŘÁTELÉ" je nespočet nových obrázků a informací atd. Jak jsem napsal, je to dočasná verze. Doufám, že brzy najdu další čas, abych to dotáhl do konce. Plán je takový, že zredukuji počty fotek a zpřehledním jednotlivé oblasti. Tolik k webu. V současné době zahajuji renovaci Minima, tak se máte na co těšít.

11. prosince 2006
Po více jak dvou měsících jsme se dal do aktualizace webu. Kromě toho, že jsem na web neměl čas, nebylo ani co přidávat. Na oplátku ale přicházním s jednou zásadní novinkou: od této chvíle budu publikovat fotografie v rozlišení 640×480 místo stávajících 500×375. Doba se změnila a většina uživatelů PC používá LCD panely s velkým rozlišením, tak snad bude zvětšení fotek hodnoceno pozitivně. Rozhodl jsem se sloučit všechny fotogalerie věnované tažnému zařízení do jediné galerie pojmenované vývoj tažného zařízení. Jsou tam obrázky stavu při koupi, montáž první verze ISO50, zapojování zásuvky, úprava ISO50, utržený závěs a jeho výměna v terénu, úprava závěsu a vývoj poslední verze kombinovaného tažného zařízení, kterou jsem dokončil tento víkend. K poslednímu kroku jsem se rozhodl, protože jsem chtěl mít kombinaci obou tažných zařízení bez nutnosti demontáže háku ISO50. V době výroby první verze jsem netušil, že by se mi mohlo povést sehnat GAZ-704, tak jsem kouli ISO50 dal výše, abych s ní zbytečně nebral o zem. V druhé verzi je už hák řešen jinak a celé tažné zařízení je níže (taky proto, abych na civilním vozíku pořád nebrousil ostruhy). A konečně, opět jsem doplnil nějaké fotky do sekce GAZ-704 i do PŘÁTELÉ.

9. října 2006
O dnešní změně se nedá mluvit ani jako o aktualizaci. Doplnil jsem jen několik fotek do galerie Maxim a Minim při práci, mírně předělal a doplnil sekci GAZ-704 a přidal dva kamarády do PŘÁTELÉ.

4. září 2006
Protože se stavba nového obydlí pro Maxima a Minima chýlí ke konci a vypadá to, že se už Maxim ani Minim na dalším vývoji nebudou podílet (hrubé práce jsou dokončeny), sloučil jsem dvě předchozí fotogalerie "Maxim a Minim při práci" do jediné a doplnil ji novými fotografiemi z průběhu stavby, kde Maxim či Minim hráli nějakou roli (řazeny jsou chronologicky). Během posledního víkendu jsme si s kamarádem mezi vozením trámů a úklidu lešení našli chvíli času a vyjeli na houby. Těch jsme našli dostatek a ještě vzniklo zajímavé video, kde jsem demonstroval Maximovo možnosti při výjezdu s uzávěrkama. Bohužel to opět na videu nevypadá jak ve skutečnosti a úhel svahu není tolik patrný jak při výjezdu lesem ani při sjezdu po cestě. Zkuste si ale porovnat úhel, pod kterým rostou stromy s úhlem svahu. Kromě fotek a vide je mírně přepracovaná sekce GAZ-704 a doplněná sekce PŘÁTELÉ.

24. července 2006
I když to není mým zvykem, doplnil jsem starší galerii s Maximem a Minimem na stavbě o další 4 fotky z tohoto víkendu. Jednak se mi nechtělo zakládat novou galerii pro 4 fotky a taky se časem celé účinkování Maxima a Minima na stavbě jejich nového obydlí spojí v jednu galerii. Ke spojení dojde i u "seriálu" o tažném zařízení, protože dnešní příspěvek o úpravě závěsu není zdaleka poslední. Tentokrát jsem současný ruský závěs upravoval, abych byl schopen odtáhnout vlečku s okem pro zapojení oko/čep Ø 40 mm. Již mám ale nachystaný odpružený a otočný hák a také se chystám na výrobu jiného zařízení ISO50, aby obě tažná zařízení mohla být namontována na Maximovi současně. Dále jsem opět doplnil sekci PŘÁTELÉ o další dva kamarády (Honza Cihlář a Karel Kadlec) a sekci GAZ-704 o nové fotky.

20. července 2006
S Maximem a Minimem nic nového, protože se stále věnuji výstavbě jejich nového domečku. Doplnil jsem ale sekci PŘÁTELÉ o dva kamarády s UAZy (Jiří Trávníček a Jozef Hooz). Dále, protože si Siva Kůtek pořídil nového UAZa, vyměnil jsem mu fotku na této stránce. Doplňoval jsem i GAZ-704, protože se Pepovi Šimůnkovi podařilo rozšířit rodinu majitelů GAZ-704 v ČR. Jeho přívěs se všemi originálními prvky je nyní v galerii k ahlédnutí.

10. července 2006
Díky dvěma státním svátkům a jednomu dni dovolené jsem strávil uplynulý prodloužený víkend prací na výstavbě stodoly. Maxim s Minimem opět plnili svou roli při výstavbě na výbornou. Jak se vidět na několika fotkách, vozili cement, štěrk, betonové kostky, vodu do betonu a na zalévání betonové desky a v mezičase ještě odvezli asi 700 kg šrotu do kovošrotu. Postupně jsme se vypracovali až k 1000 litrům vody na přívěsu, kdy s tím Maxim neměl problémy šplhat do vcelku velkého svahu a Minim si nijak nestěžoval, že má vozit polovinu. To se mi ale stalo osudným při převozu makadamu, který mohl vážit taky asi 1 tunu, kdy jsem po přejezdu terénní nerovnosti doslova utrhl závěs. Naštěstí jsem měl druhý závěs, takže po krátké demontáži, složení jednoho plně funkčního závěsu ze dvou a montáži na auto, jsem mohl pokračovat. Nějaké ponaučení jsem si z toho ale určitě odnesl - je třeba sehnat odpružený a otočný závěs ;-).

21. června 2006
Během uplynulého víkendu výrazně pokročila stavba stodoly, která ve finále mimo jiné bude sloužit jako garáž a dílna pro Maxima a Minima. Dlouho jsem zvažoval, jestli publikovat tyto fotky, protože stavba není ještě ani v polovině a fotek bude přibývat. Nakonec jsem ale vymyslel způsob, jak to budu dělat a tak se s vámi mohu podělit o pár snímků, kde Maxim s Minimem plní nedílnou součást stavebního procesu. Bagrovali jsme základy a následně betonovali základové pásy. Maxim s Minimem nejdříve přivezli nelehkou míchačku (z toho nemáme fotky), následně ze stavebnin 1.500 kg cementu, cca 750 kg kamene do základu a nakonec 900 litrů vody. Je třeba říct, že s veškerým nákladem je třeba překonat asi 300 metrů velkého stoupání lesní cestou, takže bylo vždy třeba část nákladu naskládat do Maxima, aby byl zatížený. U cementu bylo asi 700 kg v autě a 800 kg na přívěsu. Jak je ale vidět na fotkách, ve stavebninách nám dali celou paletu cementu (1.400 kg) na přívěs, který to sice vydržel, ale moc se mu to nelíbilo. Při vožení vody bylo na přívěsu 700 litrů a 200 litrů v autě. Stavba bude snad brzy pokračovat, tak budou další fotky. Pánové (Maxim a Minim) na stavbě svého nového obydlí taky musí přiložit ruku k dílu.

9. června 2006
Tentokrát jsem zasahoval jen do oblastí LITERATURA a GAZ-704. V obou případech šlo ale o zásadní změny. Na stránce s manuály a katalogy je nyní k dispozici nový šestijazyčný katalog náhradních dílů pro vozy UAZ-469 B "Каталог деталей УАЗ-469 Б" a zajímavá uživatelská příručka v polštině "Samochód UAZ-469 B (instrukcja obsługi)". Do oblasti věnované přívěsům GAZ-704 jsem přidal řadu nových informací a fotografií, opravil jsem některé nepřesné údaje, změnil řazení a velikost některých fotografií a dodal novou galerii přívěsu Piotra Słomkowského z Polska.

3. června 2006
Stránku GAZ-704 jsem dovedl k dokonalosti, co se týče technických dat přívěsu a uspořádání informací. Doplnil jsem galerie šesti přívěsů mých kamarádů (část těchto fotek je publikována úplně poprvé) a několik dalších fotek do obecných galerií. Jsem na 100% přesvědčen, že se tímto tato stránka stala jednoznačně největším zdrojem informací o přívěsech GAZ-704, UAZ-704 a UAZ-8109 na internetu, nicméně budu i nadále různými cestami pátrat po dalších informacích.

1. června 2006
Jak jste si možná všimli, web prošel mírnou úpravou vzhledu, ale také zásadními změnami v obsahu. Odstranil jsem nevýznamné fotografie z oblasti "FOTOGALERIE". Některé z nich jsem ale rozřadil k tématům v oblasti "ÚPRAVY" tak, aby v levém panelu nebylo příliš odkazů, ale aby obsah webu příliš neztratil. Veškerá videa WMV a dokumenty PDF už nejsou v archívech ZIP, protože tento způsob publikování nedovoloval využívat funkci postupného stahování během používání, což již podporují všechny poslední verze video přehrávačů a prohlížečů PDF souborů. Znamená to tedy, že se na každém počítači otevírání videí a dokumentů bude chovat jinak v závislosti na instalovaných aplikacích. Pokaždé by se ale obsah otevíraného měl zobrazit v novém okně. S touto změnou nepřímo souvisí i zjednodušení stránky LITERATURA, kde jsou detaily dokumentů řazeny jiným způsobem. Přibyl zde však jeden nový dokument. Jedná se o polskou příručku "Obsluga i remont samochodu UAZ-469B", která je zatím asi nejdetailnější knihou věnovanou UAZu 469. Dále jsem přidal nového kamaráda do oblasti PŘÁTELÉ. K této stránce bych rád slyšel vaše názory, zda by tam nemělo být více informací o majitelích UAZů a GAZů. Pokud k tomu máte nějaký komentář, napište mi prosím e-mail. Přebudována je i stránka TECHNICKÁ DATA, kde jsou nové údaje i o Minimovi. Asi největší změnou je ale přidání obecné oblasti GAZ-704, kde se budu snažit shromažďovat informace o těchto ruských přívěsech za GAZ a UAZ. Na internetu se takovýchto informací vyskytuje skutečně málo, tak to třeba časem bude užitečný zdroj informací pro ostatní majitele a obdivovatele těchto přívěsů. Jak je zmíněno hned v úvodu této stránky, v této oblasti nebudou fotky ani postupy renovace mého Minima, budou tam pouze přívěsy jiných majitelů (kamarádů) nebo informace a fotky z webu. V současné době jsou na stránce jen základní údaje a pár fotek, berte ji tedy prosím zatím s přívlastkem "ve výstavbě".

21. května 2006
Opět díky nepřízni počasí jsem nepokračoval v budování nového bydlení pro Maxima a Minima. Na Maximovi jsem mírně postoupil v úpravě napájení navijáku (nové fotky), ale ještě nejsem u konce. Musím udělat pořádné uchycení nového bateriového odpojovače. Po dlouhé době jsem chtěl udělat nějaké video, tak jsem foťákem natočil výjezd po cestě používané na stahování dřeva. Na videu ale bohužel není vůbec vidět, jaký je to kopec. Podloží bylo podmáčené, tak to čas od času ujelo, ale ani to není znát. Příště se musím pokusit nainstalovat do auta aspoň stativ. Řídit jednou rukou a ovládat foťák druhou, to není to pravé. Video sem ale dávám, aby byla vidět snaha. Pojmenoval jsem ho "po stopách dřevorubců". Jinak, se nám také rozrostla oblast PŘÁTELÉ.

9. května 2006
Minulý týden jsem strávil na chalupě v přítomnosti Maxima a Minima. Základním úkolem bylo ale budovat novou garáž, tak jsem se klukům moc nevěnoval. Navíc ani počasí zpočátku moc nepřálo. V neděli 30. dubna proběhlo první setkání Maxima s Minimem. Na fotkách je ještě Minim v původním stavu s řadou doplňků, které sloužily centrále. Na poslední fotce je už bez nich. Z procesu odstraňování nevzhledných a překážejících kusů oceli žádnou dokumentaci nemám, protože jsem se ještě nenaučil jednou rukou řezat flexkou a druhou fotit. Na dalších fotkách jsou vyfoceny různé detaily: světla české výroby na původních místech, naražená přední noha bez teleskopického držáku, velmi špatný lak atd. Celý týden mi pak Maxim i Minim pomáhali. Najezdili několik desítek kilometrů převážně v terénu a navozili spoustu nákladu. Při jízdě není přívěs GAZ-704 za UAZem vůbec znát. Jen jeho krátká oje a volný spoj hák/oko vyžadují velmi opatrné a přesné couvání (už aby bylo to servo namontované). Kromě odstrojení nepotřebných věcí z Minima jsem mu udělal mikrogenerálku elektroinstalace, která spočívala jen ve výměně skel světel, oživení současné kabeláže a výměně zásuvky. Vše teď funguje jak má, následovat ale bude kompletní výměna kabeláže a instalace jiných světel (originální lampy GAZ-69, blinkry a mlhovka) během komplexní renovace, která proběhne snad během následující zimy. Aby to nebylo Maximovi líto, upravil jsem napájení navijáku tak, aby fungoval odpojovač baterie. Originální odpojovač je ale dimenzován jen na 50 A, tak jej budu muset nahradit druhým odpojovačem z Avie, který je testován pro 1000 A při 24 V. Výměna bude ale jednoduchá, protože rozměrově vše sedí.

25. dubna 2006
Do rukou se mi dostaly nafocené stránky knihy "Руководство по эксплуатации для УАЗ-3151 и УАЗ-31512". Dlouho jsem uvažoval, jestli z nich udělat PDF a ten dát ke stažení na stránku LITERATURA, protože prakticky se jedná o starší verzi publikace "Руководство по эксплуатации (УАЗ-31512, УАЗ-31514, УАЗ-31519, УАЗ-3153)". Navíc je tento nový zdroj ve velmi špatné kvalitě. Nakonec jsem ale našel několik rozdílů v těchto dvou dokumentech, tak jsem ty obrázky převedl do čitelnější podoby a vystavil na zmiňované stránce, ať to tu máme kompletní, co se týká UAZů. Těch 12 MB není zase tolik. Také se nám opět rozrostla rodinka UAZů na stránce PŘÁTELÉ. Jsou zde tři výstavní kousky 469tek, na které můžou být majitelé hrdí.

17. dubna 2006
Tak jsem konečně probudil Maxima ze zimního spánku. Zimní spánek by se nekonal, kdyby Maxim nebyl ve stodole, do které se nedalo dostat ani pěšky. Sníh už je ale pryč, tak mohl Maxim na vzduch. Kromě zatuhlé levé přední brzdy, která jednoduše nebrzdí, a na kterou se tedy musím podívat, vše šlape, jak by mělo. Maxim začal sezónu rovnou prací. Kromě toho, že vozil spoustu materiálu, tak taky navijákem pomáhal Tatře 805 z močálu a při výstupu do velkého stoupání. Vše s přehledem, ale vše taky bez fotek nebo videí, protože jsem nechal paměťovou kartu z foťáku v počítači doma. Měl jsem dlouhý seznam, co je třeba nafotit na Minimovi, ale žádná fotodokumentace se nekonala. Tak snad příště, což by mělo být velmi brzy. Jako náhradu za chybějící fotky jsem do sekce LITERATURA dal nový PDF soubor s dokumentem "Jednotný technologický postup vojskové revize uložené techniky UAZ-469BI", který by se mohl hodit právě pro probouzení UAZů po zimě.

10. dubna 2006
Nějakou dobu jsem se nedostal k aktualizaci webu, tak přicházím rovnou s několika novinkami. Tou hlavní novinkou je, že Maxim má s konečnou platností bráchu Minima. Je to GAZ-704, který měl na sobě dříve elektrocentrálu. Při jeho nákupu jsem měl výběr ze dvou kousků. Stav druhého z kandidátů byl ale o poznání horší, tak volba byla jasná. Od této chvíle se na tomto webu budou objevovat poznámky o Minimovi. Jeho rekonstrukci plánuji na zimu 2006/2007, kdy na to bude snad větší klid a dostatek času... Druhou novinkou je informace, že jsem dostal od mé hodné ženy k narozeninám servo. Abych byl přesný, není to servo, ale posilovač řízení (stejně jako uzávěrky nejsou uzávěrky, ale jsou to samosvorné diferenciály a mufty nejsou mufty, ale jsou to manuální odpojovače nábojů předních kol). Je to originální ruské servo pro UAZ-31514. Zatím je ve dřevěné bedně, ve které mi ho přivezli z Ruska, ale snad se brzy najde čas ho namontovat do Maxima.

28. března 2006
Díky Pepovi Šimůnkovi se nám LITERATURA opět rozrotla o jednu knihu. Tentokrát se jedná o publikaci "УАЗ-451М, УАЗ-452 и их модификации - руководство по ремонту и техническому обслуживанию", což je vlastně ruský originál vojenské instrukce k údržbě a opravám vozů UAZ-451M a UAZ-452 (u nás známá jako Aut-23-2) a také jsem mezi PŘÁTELÉ zařadil Karla Tušice a Rasťo Hertla s UAZem 469 a Jirku Lacinu s UAZem 452.

15. března 2006
Opět jsem se uchýlil k jedné razantní změně struktury webu. Bývalou sekci "OSTATNÍ" jsem rozptýlil do "FOTOGALERIE" a "ZAJÍMAVOSTI". Tímto jsem definitivně oddělil část věnovanou Maximovi (doleva zarovnané nápisy v menu) a část věnovanou UAZům obecně (doprava zarovnané nápisy). Sekce "ZAJÍMAVOSTI" zde už v minulosti byla, ale byla to jen stránka se zajímavými fotkami nalezenými na internetu. Do této nové oblasti bych rád publikoval jen vlastní fotky. K nim pak budu psát komentáře na stránku "NOVINKY". Mírnou úpravou také prošla stránka ODKAZY a výraznější zásah zažila LITERATURA. Kromě publikování zbrusu nových PDF "UAZ-31512 - popis a provoz" a "UAZ-3962 - popis a provoz", které jsem scanoval a vytvářel v uplynulých dnech, jsem se pustil do revize "UAZ-469 - popis a provoz". Zjistil jsem, že předchozí zdroje této publikace se výrazně lišily od tištěné knihy, kterou mám. Výsledkem je tedy nárůst z původních 236 stran na 260. Nyní je součástí PDF i obal knihy, zahajující stránky, přílohy a ukončující stránky. Kdo chce mít literaturu úplnou, doporučuji si tyto nové PDF soubory stáhnout. Pro majitele vozů s motory VM MOTORI jsem nascanoval katalog náhradních dílů motorů a jejich příslušenství. Tento katalog jsem získal velmi obtížně, tak doufám, že teď pomůže nejen mně.

5. března 2006
Během tohoto víkendu se ukázalo, že čekání na jaro se ještě protáhne. Maxim pořád bydlí ve stodole, do které nejde ani zajít, natož z ní vyjet autem. Tak jsem se aspoň pustil do úpravy stránky ODKAZY. Nechal jsem tam jen české a slovenské linky, ale i tak mi to přijde neuspořádané. Potřeboval bych nějaké komentáře nebo tipy na to, co by tam mělo být a jak řazené. Taky jsem opět přidal mezi PŘÁTELÉ další dva kluky a uspořádal stránku TECHNICKÁ DATA s údaji mého Maxima.

10. února 2006
Po pár týdnech nečinnosti přicházím s minimální aktualizací. Opravil jsem několik linků na stránce ODKAZY (nad touto stránkou se budu muset ještě zamyslet, protože bych chtěl, aby byla malinko živější) a přidal jsem několik kamarádů na stránku PŘÁTELÉ. V brzké době se mi snad podaří proházet se sněhem k Maximovi a dokončit jeho zimní obutí. Při troše štěstí o tom něco připíšu během příštího týdne.

24. ledna 2006
Podařilo se mi získat lepší zdroje pro tvorbu příručky řidiče vozu UAZ-469, tak jsem vygeneroval nový PDF soubor a na stránce LITERATURA jsem jej vyměnil za původní, který byl nekompletní a přitom příliš velký. Nový má jen 9,8 MB a je v lepší kvalitě pro případný tisk.

17. ledna 2006
Rozrostla se nám sekce LITERATURA o dva PDF soubory s literaturou pro UAZy ke stažení. Také jsem přidal mezi PŘÁTELÉ Honzu Škvora s jeho Natašou a Ondru Víznera s Burgou. Nataša se už od Honzy odstěhovala, ale mezi přáteli na webu by určitě Honza chybět neměl...

9. ledna 2006
Rozhodl jsem se přistoupit k razantní změně webu. Na první pohled sice není patrná, ale myslím, že rozhodně vede k přehlednosti tohoto webu. Odstranil jsem sekci "AKCE" a fotky z této oblasti přesunul do sekce "FOTOGALERIE". Nyní jsou ve fotogalerii nejen fotky aktuálního stavu Maxima, ale i záběry z různých akcí, výletů, zdolávání překážek atd. Jsou tak jen tři sekce, do kterých budu přidávat vlastní fotky a jedna sekce pro videa. Dále jsem zcela odstranil stránku "ZAJÍMAVOSTI", protože se chci vyhnout publikování fotek z jiných webů, ale nahradil jsem ji stránkou LITERATURA, kde kromě zveřejnění seznamu knih, které vlastním, nabízím ke stažení PDF soubory s literaturou pro vozy UAZ. Jsou to jednak oficiální návody publikované závodem UAZ nebo scanované knihy AČR/ČSLA, které jsem našel a upravil nebo vytvořil z jiného formátu. V tuto chvíli se jedná o 1.167 (slovy: tisícstošedesátsedm) stran v 5 PDF souborech, které mají dohromady 65 MB. Doufám, že budou někomu ku prospěchu.

3. ledna 2006
Všem návštěvníkům webu http://uaz.rustina.cz a všem příznivcům vozidel UAZ či GAZ bych rád touto cestou popřál do roku 2006 hodně zdraví, štěstí a spoustu kilometrů bez nehody nebo poruchy... Kromě tohoto přání a přechodu struktury webu na rok 2006 zde publikuji vysvětlení k mnou zveřejněným fotografiím prodlouženého UAZu, na který jsem narazil. Následující vysvětlení jsem dostal e-mailem přímo od majitele:

Viděl jsem, že Tě zaujal můj UAZ-469BT TORNADO. Výrobce je Autozávod Český Dub. Vývojové krycí jméno bylo Jezevčík. Toto vozidlo bylo vyrobeno ve třech exemplářích a postaveno jako konkurence proti Land Rover Defender a prototypu AVIA. Z toho byly dokončeny pouze dva. Jeden skončil v Kazachstánu na cvičném polygonu. Druhý zůstal v Českém Dubu a z třetího zůstal pouze rám, který putoval po neúspěšném tendru do kovošrotu. Měl jsi možnost ho vidět i na prvním Idetu v Brně na cvičném polygonu. Do armády ČR byl vybrán Defender. Tenhle prototyp je vybaven dieselovým motorem VM, posilovačem řízení, plně synchronní 4 stupňovou převodovkou a ruským navijákem SPRUG. Je určen pro přepravu desetičlenného družstva s výstrojí. Mám i nějaké super fotky z IDETu, kde vytahuje na tažné tyči vrtulník Westland Lynx anglické armády. Jediné co je jiné, že na IDETu bylo rezervní kolo umístěno na střeše a později z důvodu lepší manipulace umístěno dozadu na zvláštní držák ke dveřím. Jinak máme i další raritu - UAZ v modifikaci plachtový valník.

Za vysvětlení ještě jednou děkuji Petrovi z Brna a těším se na další fotky z IDETu :-)).

21. listopadu 2005
V sobotu 19. listopadu jsem vyrazil k Rakovníku za pánem, který nabízel nějaké díly z rozebraného UAZu. Měl jsem zálusk na poloosy a nějaké dálší části náprav. Skončilo to ale tak, že jsem si od něj odvezl kompletní nápravy včetně brzd i řízení, kardanovou tyč, převodovku s přídavnou převodovkou a ruční brzdou a spoustu dalších menších i větších dílů. Teď mám tedy dostatek věcí na doladění Maxima... Kromě toho jsem při této příležitosti v sekcích PŘÁTELÉ, ZAJÍMAVOSTI a ODKAZY provedl nějaké změny.

9. listopadu 2005
Provedl jsem několik kosmetických úprav webu. V levém panelu jsem oddělil odkazy věnované Maximovi (zarovnané nalevo) a odkazy spíše orientované na jiné UAZy/GAZy (zarovnané napravo). Dále jsem pozměnil vzhled stránek PŘÁTELÉ a ZAJÍMAVOSTI, přidal jeden odkaz na zajímavou finskou stránku a v neposlední řadě jsem přidal malovaný obrázek Maxima na úvodní stránku. Za ten děkuji mému kamarádovi Karlosovi.

14. června 2005
Je to přesně rok, co se stal Maxim členem naší rodiny. To je důvod k oslavě!

9. května 2005
Během uplynulého víkendu jsem konečně vyměnil olej v motoru. Chystal jsem se na to už od minulého léta. Uklidňovala mě jen cedulka v motorovém prostoru s nápisem "Výměna 46.500 km" a zároveň fakt, že na tachometru je jen 40.500 km. Nikdo netušil, kolik litrů je třeba pro motor VM 428 LTM, ale nakonec se ukázalo, že náplň je bezmála 8 litrů. Použil jsem osvědčený minerální olej Trysk Super Turbo M7ADS IV pro přeplňované dieselové motory (SAE 15W-40) a originální olejový fitr VM (až s tímto filtrem v ruce jsem v jedné prodejně našel několikrát levnější ekvivalent od firmy Techneco). Kromě této výměny jsem se připravil na úpravu palivového systému, která bude spočívat v instalaci druhého palivového kohoutu na přepad nafty z čerpadla, výměny palivových hadic a přeuspořádání ručního palivového čerpadla. O tom ale až příště.

26. dubna 2005
Během minulého víkendu nebylo moc času se věnovat Maximovi, ale podařilo se mi zprovoznit signalizaci zatažené ruční brzdy. Veškerá elektroinstalace byla natažená, chyběl pouze spínač, který jsem nedávno koupil v Českém Dubu, přívést k němu zem a oživit kontrolku na palubni desce. Kromě toho jsem se podíval na zoubek starší převodovce, kterou jsem získal ve stejný den jako uzávěrky. Ještě na ní bude dost práce, ale když zkombinuji díly ze stávající převodovky s touto, dosáhnu zcela určitě dobrého výsledku.

22. března 2005
Jak jste si jistě všimli, na konci pravého menu tohoto webu je nově možné vyplnit svou e-mailovou adresu. Pokud ji vyplníte a odešlete, při každé aktualizaci tohoto webu, při které přibude nový obsah (ne v případě technické aktualizace web), vám pošleme krátký e-mail s upozorněním.

16. března 2005
Rozhodl jsem se pro další radikální změnu. Protože spoustu úprav dělám po částech (např. montáž navijáku, výrobu ochranného rámu a ošetření čumáku s tím spojené jsem dělal čtyři víkendy), nebudu úpravy publikovat zvlášť, ale budu přidávat fotky buď do původní galerie s datem zahájení úpravy nebo je budu publikovat najednou po dokončení s datem posledního zásahu. Tím se zmenší seznam úprav a pomůže to tak k přehlednosti webu. Tuto změnu jsem už aplikoval na zmíněnou úpravu čumáku a natírání kol.

4. března 2005
Už je to několik týdnů, co Maxim nevyjel z garáže (před jeho garáží jsou asi 2 metry sněhu), takže na webu nic nepřibývá. Rozhodl jsem se ale k aktualizaci webu. Roztřídil jsem jednotlivé příspěvky do kategorií, přidal popis mého auta, linky na další weby atd.

5. prosince 2004
Dodatečně publikuji video z mého prvního testovacího navíjení.

14. listopadu 2004
Po nastudování cen hutního materiálu na internetu jsem pochopil, že ceny ocelových profilů se za poslední roky výrazně změnily. Proto jsem se v pátek vypravil do kovošrotu, kde jsem sehnal skoro všechen potřebný materiál za méně než poloviční cenu. Fotky nosníků najdete mezi snímkami navijáku. Teď už čekají zabalené ocelové profily spolu s navijákem na montáž.

10. listopadu 2004
Už se mě pár lidí ptalo, co to mám za SPZku, resp. RZ (registrační značku). Jsem odpůrce nalepování EU pruhů na značky, které jimi nebyly vybaveny z výroby. Z toho plyne, že Maxim dostal SPZku už s novým EU pruhem. Dostal ji hlavně proto, že jsem požádal o speciální zadní značku, aby se hodila pod osvětlení a tak jsem dostal ukázkové tabulky. V červnu 2004 to však bylo jedno z prvních vozidel v ČR, které mělo oficiální EU značku.

5. července 2004
První video, na kterém učinkuje i UAZ jsme natočili měsíc po nákupu. Ještě na něm nejsou žádné úpravy, je celý rezavý, na čumáku má "kus plotu", má bílá kola atd.

8. června 2004 Jak to všechno začalo? UAZe jsem sháněl už dlouho. Viděl jsem hodně vyřazených aut z armády, ale žádné nevypadalo tak, že by mělo právo vstoupit do naší rodiny. Jednou jsem ale na internetu uviděl inzerát na UAZe 31512 z roku 2001 s turbodieselovým motorem a s SPZkama, tak jsem nečekal, zavolal, za dva dny zajel, uviděl a za týden už UAZ bydlel u nás.



Stránky jsou v provozu od 1. listopadu 2004. Poslední úprava byla provedena 15. února 2018.
Veškeré fotografie a texty z tohoto webu se smí publikovat pouze se souhlasem majitele.
Copyright © 2004-2018 Martin Veselý, Všechna práva vyhrazena.